De belangrijkste oorzaken voor te late betalingen
Komt het bij jou regelmatig voor dat klanten hun facturen niet betalen? Dat is natuurlijk heel vervelend. Jij hebt je best gedaan om aan de verwachtingen van de klant te voldoen, en dan zie je hier niets voor terug. Ben je benieuwd hoe het nou eigenlijk komt dat klanten je rekeningen niet betalen? In deze blog zetten we de belangrijkste redenen voor je op een rijtje. En blijf je maar debiteuren houden die hun rekeningen niet betalen? Dan kan het verstandig zijn om een incassobureau in te schakelen. Als je op zoek bent naar een incassobureau in Den Bosch, kun je terecht bij RechtNet. Bij RechtNet kun je gebruikmaken van de expertise van verschillende specialisten, zoals ondernemingsrecht, loonvorderingen en incasso’s.
Administratie wordt niet efficiënt geregeld
Een van de belangrijkste redenen waarom klanten hun rekeningen niet op tijd betalen, is omdat de administratie niet efficiënt wordt geregeld. Het kan soms best een heel gedoe zijn om de factuur helemaal correct bij de juiste persoon te krijgen. Misschien moet je factuur wel worden doorgestuurd naar het hoofdkantoor, maar de persoon die dit moet doen is op vakantie. Na de vakantie komt deze persoon erachter dat er iets moet worden toegevoegd op de factuur, wat vervolgens weer moet worden geregeld, misschien wel met meerdere tussenstappen. Dan blijkt dat de betaling nog moet worden goedgekeurd. Het kan dus erg lang duren voordat je factuur door het hele proces van betaling is. En dat is een belangrijke reden voor te late betaling.
Financiële problemen
Als je factuur niet wordt betaald, zul je meteen denken aan deze reden; financiële problemen. Het kan natuurlijk zo zijn dat de klant simpelweg niet genoeg geld heeft om je factuur te betalen. Houd er dus rekening mee dat je nieuwe en bestaande klanten regelmatig controleert op kredietwaardigheid.
Opzettelijk te laat betalen
Verder kan het ook voorkomen dat de klant de factuur opzettelijk niet betaalt. Ga je bijvoorbeeld in zee met een startend bedrijf? Dan kan het best voorkomen dat deze klant zijn facturen expres te laat betaalt. Zo creëert de startende ondernemer namelijk werkkapitaal voor zijn onderneming. Zorg in dat geval altijd voor een snelle herinnering en maak duidelijk dat je het normaal vindt om gewoon binnen de gestelde termijn betaald te krijgen.
Onenigheid tussen klant en leverancier
Tot slot kan het zo zijn dat er onenigheid is ontstaan tussen klant en leverancier. De klant is bijvoorbeeld niet tevreden met het geleverde product of de geleverde dienst en besluit om niet te betalen. De klant gaat niet met de leverancier in overleg over een oplossing voor dit probleem, maar doet in plaats daarvan niets. De leverancier is er dus niet van op de hoogte dat de klant niet tevreden is.